ΑΠΟΨΕΙΣ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΕΨΕ

Ο κ.  Χάρης Βαρουχάκης εισηγήθηκε στο Δ.Σ. της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας «σχέδιο» εγγράφου προς τον Υπουργό Υγείας και με κοινοποιήσεις στους Αρχηγούς των κομμάτων, προκειμένου να πάρουν θέση, με θέμα «Η εξέλιξη της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης», που έχει ως εξής:

Χάρης Βαρουχάκης

Σχέδιο για Υπουργό

Αθήνα…

Προς Τον Υπουργό Υγείας και Κοινωνική Αλληλεγγύης Κύριο Ανδρέα Λοβέρδο. 

Κοιν.

  1. Πρωθυπουργό Κύριο Γιώργο Παπανδρέου
  2. Πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας Κύριο Αντώνη Σαμαρά
  3. Γενική Γραμματέα του Κ.Κ.Ε. Κυρία Αλέκα Παπαρήγα
  4. Πρόεδρο του ΛΑ.Ο.Σ  Κύριο Γιώργο Καρατζαφέρη
  5. Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥ.ΡΙΖ.Α Κύριο Αλέξη Τσίπρα
  6. Πρόεδρο της Δημοκρατικής Αριστεράς Κύριο Φώτη Κουβέλη
  7. Πρόεδρο της Δημοκρατικής Συμμαχίας Κυρία Ντόρα Μπακογιάννη
  8. Πρόεδρο της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων Κύριο Δημήτριο Κρεμαστινό

Θέμα : Η Εξέλιξη της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης   

Κύριε Υπουργέ,

Πρέπει να σας ενημερώσουμε, για ορισμένα πολύ σημαντικά θέματα που αφορούν  την Ψυχική Υγεία και την εξέλιξη της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης και για τα οποία υπηρεσιακοί παράγοντες , θεσμικοί ή εξωθεσμικοί σύμβουλοι  της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας και άλλοι που επηρεάζουν αμέσως ή εμμέσως , ανιδιοτελώς ή ίσως και ιδιοτελώς τις αποφάσεις της  παραλείπουν , άγνωστο για πιο λόγο,  να σας ενημερώσουν ή σας ενημερώνουν ανεπαρκώς , επιλεκτικά , με στρεβλό ή αναξιόπιστο τρόπο.. Και να σας προειδοποιήσουμε  με τον πιο σαφή και κατηγορηματικό τρόπο, ότι  εάν αυτό εξακολουθήσει να συμβαίνει θα οδηγηθείτε και σεις σε λανθασμένες επιλογές και αποφάσεις που θα καταλήξουν  εκεί όπου κατέληξαν και οι αποφάσεις των προκατόχων σας.  Δηλαδή  στην  για  ακόμη μια φορά κατασπατάληση των διαθέσιμων πόρων  υπέρ των ολίγων και ισχυρών και σε βάρος των πολλών και αδυνάτων, τη στρεβλή και λιπώδη διόγκωση του Ιδιωτικού τομέα και σε πέραν παντός ανεκτού ορίου καχεξία του Δημόσιου . Τελικά δε στην ηθική αλλά ακόμη και την βιολογική εξουδετέρωση ((όπως συνέβη στα Λεχαινά αλλά κατά πάσα πιθανότητα και αλλού)  όλο και πιο φτωχών και όλο περισσότερων  , αδύναμων και ειρηνικών ανθρώπων που χτυπήθηκαν από βαριά αρρώστια  , τον κοινωνικό αποκλεισμό τους και την πλήρη και από όλους εγκατάλειψη.

Οφείλουμε λοιπόν να σας  ενημερώσουμε , να σας επισημάνουμε αλλά και να σας προειδοποιήσουμε ότι:

1. Σχετικά  με τους ψυχιάτρους  και την Ελληνική Ψυχιατρική Εταιρεία.

 Σύμφωνα με τα διεθνώς κρατούντα, το Νόμο και τις κοινωνικές παραδοχές και απαιτήσεις  βασικό  και σε πολλές  περιπτώσεις κυρίαρχο ρόλο σε θέματα Ψυχικής Υγείας  έχουν οι ψυχίατροι. Και αυτοί  θα κληθούν να υλοποιήσουν κατά μεγάλο μέρος .τους σχεδιασμούς και τις όποιες αποφάσεις λαμβάνονται και αφορούν τους ψυχικά πάσχοντες Και μάλιστα από τις περισσότερο κομβικές και υπεύθυνες  θέσεις . Και είναι αυτοί που έχουν την πρώτη και βασική ηθική και ποινική ευθύνη για οτιδήποτε  συμβαίνει σε βάρος  των ψυχικών πασχόντων , παραβιάζει τα απαράγραπτα δικαιώματά τους και σφραγίζει τη ζωή και τη μοίρα τους. Και είναι αυτοί που πρώτοι και με αυστηρότητα θα κληθούν να λογοδοτήσουν στον καθένα πάσχοντα ξεχωριστά, στους οικείους του,   στο κοινωνικό σώμα , τον ποινικό Νόμο και , κυρίως. στη συνείδησή τους. Ουδεμία λοιπόν ψυχιατρική Μεταρρύθμιση είναι εφικτή   με αποφάσεις που λαμβάνονται  εκ των άνω ,  χωρίς να επιδιώκεται όχι απλώς η συναίνεση αλλά και η ενεργός και ενθουσιώδης συμμετοχή  τους Όσοι λοιπόν αγνοούν ή  υποβαθμίζουν το ρόλο  των ψυχιάτρων και την ύπαρξη,  τις επισημάνσεις , τις διαπιστώσεις και τις προτάσεις της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας  του κορυφαίου επιστημονικού οργάνου που επί σχεδόν τριάντα χρόνια τους εκπροσωπεί ,ή επιχειρούν να υποβαθμίσουν και να περιθωριοποιήσουν το έργο και το θεσμικό της ρόλο, κακώς πράττουν και κακώς σας συμβουλεύουν.  Και πρέπει να σας προειδοποιήσουμε : Κάποιοι εξ αυτών  το πράττουν  μόνο επειδή έτσι εξυπηρετούν τα νόμιμα ή και παράνομα  προσωπικά τους συμφέροντα. Οι δε άλλοι όχι προς υπεράσπιση  μιας  επιστημονικά τεκμηριωμένης και γενικά παραδεκτής κριτικής και αμφισβήτησης της  απαράδεκτης παντοδυναμίας του ιατροκεντρικού μοντέλου , αλλά από ιδεοληπτική προσκόλληση σε μια   στείρα και νηπιακή αντιπαράθεση μαζί του. Η  παραγνώριση και η ταπεινωτική απώθηση μακράν από τους σχεδιασμούς και τα κέντρα των αποφάσεων του κορυφαίου Επιστημονικού Οργάνου που εκπροσωπεί τους ψυχιάτρους της χώρας είναι επομένως παντελώς ανεπίτρεπτη. Και οφείλουμε να  σας επισημαίνουμε ότι αναλαμβάνετε μεγάλη ηθική ευθύνη εάν και σεις συνεχίσετε  , και μάλιστα σʼ αυτούς τους δύσκολους καιρούς , την διαχρονικά απαράδεκτη πρακτική  των προκατόχων σας και των υπηρεσιακών παραγόντων  του Υπουργείου σας.          

2. Σχετικά με τις λεγόμενες μη κερδοσκοπικές εταιρείες

 Τα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα ( ένα είδος Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων ( που δηλώνουν μη Κυβερνητικά αλλά χρηματοδοτούνται εξ ολοκλήρου  από την Κυβέρνηση) έπαιξαν σπουδαίο ρόλο  ( το εάν θετικό ή αρνητικό είναι προς απόδειξη)  στην εξέλιξη της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης , ιδία δε στα πλαίσια του Προγράμματος «Ψυχαργώ(ς)».  Διεκδικούν να συνεχίσουν  το ίδιο. Στην Επιτροπή άλλωστε που συγκροτήσατε πρόσφατα   για την αναθεώρηση του Προγράμματος « Ψυχαργώ» 2011-2020 εκπροσωπούνται επαρκώς και από καίριες θέσεις. Σχετικά σας γνωρίζουμε ότι:

2.1. Κάποιες από αυτές τις Μ.Κ.Ο. έπαιξαν σημαίνοντα  και σε ορισμένες περιπτώσεις πρωτοποριακό ρόλο στην προς την ορθή κατεύθυνση εξέλιξη της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης. Κάποιες άλλες όμως ξεπήδησαν από το πουθενά, γιγαντώθηκαν ως η άμμος της θάλασσας , επελέγησαν με αδιαφανείς διαδικασίες, χρηματοδοτήθηκαν αφειδώς ,  στεγάζουν ασθενείς χωρίς να τηρούν τις προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες για την εισαγωγή  σε Μονάδα Ψυχικής Υγείας  και λειτούργησαν για χρόνια  ( ίσως δε και λειτουργούν ακόμα) χωρίς άδεια λειτουργίας ή με άδεια που τους χορηγήθηκε εκ των υστέρων . Και βέβαια χωρίς καμιά αξιόπιστη επίβλεψη του τρόπου λειτουργίας και της διαχείρισης της χρηματοδότησής τους. Όσα εξ αλλου εσχάτως αποκαλύφθηκαν για τις Μ.Κ.Ο  συμβαίνουν ίσως και γιʼ αυτές που δραστηριοποιήθηκαν στο χώρο της Ψυχικής Υγείας  και ο σχετικός έλεγχος είναι αναγκαίος

2.2.  Είναι αναγκαίος ο διαχωρισμός των εκτός Νοσοκομείων Μονάδων Ψυχικής Υγείας που παρέχουν υπηρεσίες στέγασης ( Οικοτροφεία , Ξενώνες , Προστατευόμενα Διαμερίσματα, Ανάδοχες Οικογένειες) με βάση κυρίως τον αριθμό αυτών που φιλοξενούν και τη βαρύτητα της σωματικής  και ψυχικής τους υγείας  και τις αντίστοιχες ανάγκες σε αριθμό και ειδικότητες του προσωπικού που χρειάζονται.  Έτσι μόνο μπορούν να αποφευχθούν απαράδεκτες  αλλά και άκρως επικίνδυνες για την ίδια τη ζωή των ανθρώπων  ανισότητες, με στεγαστικές Μονάδες  του Ιδιωτικού Τομέα να  χρηματοδοτούνται αδρά ( 3.500 Ευρώ το μήνα ανά  ασθενή) από το Κράτος, να δικαιολογούν πολυπληθές και εξειδικευμένο προσωπικό και να στεγάζουν μικρό αριθμό και μάλιστα επιλεγμένων προσώπων. Σε αντίθεση με άλλες  στεγαστικές δομές του Δημόσιου Τομέα που στεγάζουν  υπερτετραπλάσιο αριθμό προσώπων με βαρύτατες σωματικές και ψυχικές παθήσεις  και στις οποίες το Κράτος επιδεικνύει όλη τη μιζέρια του και την ανοργανωσιά του διαθέτοντας γιʼ αυτές ένα εντελώς  ανεπαρκές προσωπικό και σε αριθμό και σε εξειδίκευση.. ( ΄Ιδε την εσχάτως αποκαλυφθείσα  ντροπή των Λεχαινών – Μόνο ο Θεός ξέρει  τι ίσως συμβαίνει και αλλού-που συναγωνίζεται επάξια  την προ εικοσαετίας ντροπή της Λέρου.) 

2.3.  Πρέπει να ελεγχθεί  εάν και πως εφαρμόζονται  οι περί της Δικαστικής Συμπαράστασης διαδικασίες διότι πολλά προβλήματα  σχετικά με τον τρόπο διαχείρισης των περιουσιακών στοιχείων των αρρώστων  έχουν ανακύψει.   Είναι καιρός το Υπουργείο  ,επομένως ,να παραδεχτεί ότι έχει  αυτοπαγιδευτεί στις επιλογές  του . Και ήδη βρίσκεται σε εξαιρετικά δυσχερή θέση.  Γιατί  αν και στις περισσότερες από αυτές τις στεγαστικές Μονάδες των Μ.Κ.Ο . έχει επικρατήσει η ασυλιακή νοοτροπία και πρακτική  με μόνο θετικό σημείο τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης ,γιατί   ακόμη  και στη περίπτωση που διαπιστωθούν σε κάποιες από αυτές  κάθε μορφής παράνομες πράξεις ή ατασθαλίες, η επιστροφή των προσώπων που στεγάζουν  στα γιγαντιαία  και αποκρουστικά Άσυλα είναι αδιανόητη. Και γιατί επίσης απαράδεκτη είναι η απόλυση των εκεί εργαζομένων.  Όμως το Κράτος  παρʼ όλα  αυτά πρέπει να βρει  τρόπο, ώστε να μπορεί να αντισταθεί στον εκβιασμό που μπορεί να υποκρύπτει η επίκληση τέτοιων επιχειρημάτων. Και βέβαια να είναι προσεκτικότερο όταν παραδίδει σε ιδιώτες    τους   δημόσιους πόρους  ,προς εκπλήρωση των υποχρεώσεων που οφείλει  το ίδιο στους πολίτες του, αλλά αδυνατεί να εκπληρώσει.

3. Σχετικά με το θεσμικό πλαίσιο.

Πολλά και ουσιώδη κενά , προβλήματα εφαρμογής   και αντιφάσεις έχουν επισημανθεί  κατά καιρούς, από συγκεκριμένα πρόσωπα,  από την Ελληνική Ψυχιατρική Εταιρεία  και από την Ομάδα Εργασίας που συγκροτήθηκε  με τη συνεργασία της Ε.Ψ.Ε. και του Συνηγόρου του Πολίτη,   στο υπάρχον θεσμικό πλαίσιο και κυρίως στο Νόμο 2071/ 92 , στο Νόμο 2716 /1999 και σε διατάξεις του Αστικού Δικαίου που αναφέρονται στη Δικαστική Συμπαράσταση.  Εξ άλλου έγκριτα πρόσωπα από το νομικό και τον ιατρικό χώρο , ο Συνήγορος του Πολίτη και η Ελληνική Ψυχιατρική Εταιρεία έχουν παρέμβει κατά καιρούς σε επί μέρους ειδικότερα ζητήματα  που ανέκυψαν  κατά τη διάρκεια των είκοσι χρόνων που πέρασαν από την πρώτη ουσιαστική νομοθετική  ρύθμιση , με το Νόμο 2071/92 , των θεμάτων  που αφορούν τους Ψυχικά πάσχοντες  με τη θέσπιση καίριων  διατάξεων υπέρ αυτών και των δικαιωμάτων τους. Στην Πρώτη Έκθεση  της ανωτέρω αναφερόμενης Ομάδας Εργασίας αναφέρονται όλες οι ειδικότερες επισημάνσεις και οι αντίστοιχες προτάσεις. ( Η Πρώτη αυτή Εκθεση ,για όποιον ενδιαφέρεται, το πλούσιο έργο της, έχει δημοσιευτεί στην Ιστοσελίδα της Ε.Ψ.Ε. μετά το άδοξο τέλος αυτής της συνεργασίας   για λόγους που δεν αφορούν την Ε.Ψ.Ε. και ενδεχομένως σχετίζονται με την Απόφαση του Κυρίου Κομίνη να διεκδικήσει το Δήμο της Αθήνας. Οι με τις καλλίτερες προοπτικές έναρξη αυτής της συνεργασίας και το θλιβερό τέλος της περιγράφονται σε σχετική Εκθεση του εκπροσώπου της Ε.Ψ.Ε. η οποία επίσης δημοσιεύεται στη ιστοσελίδα της)

4. Σχετικά με τις αξιολογήσεις  τους αξιολογητές και τις Μονάδες Υποστήριξης.

 Αρκετές αξιολογήσεις πραγματοποιήθηκαν  , αρκετοί εμπειρογνώμονες ξένοι ή Ελληνες  , και αρκετές Υπηρεσίες υποστήριξης της  Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης  δραστηριοποιήθηκαν στα περίπου είκοσι  χρόνια  που πέρασαν από τότε που ξεκίνησε η προσπάθεια . Αρκετά δε χρήματα δαπανήθηκαν.  Η Ε.Ψ.Ε.  όμως ουδέποτε ρωτήθηκε αν και θα προσέφερε τις υπηρεσίες της δωρεάν. Εξ άλλου ούτε καν εκ των υστέρων λάβαινε γνώση των πορισμάτων , ακόμη και όταν το ζητούσε ( Ίδε π.χ.  το προς τους Κυρίους Αβραμόπουλο και  Spidla  Υπόμνημά της , το οποίο δεν απαντήθηκε , ούτε από τον ένα , ούτε από τον άλλο, με την ταπεινωτική μεταχείριση της Ε.Ψ.Ε  από το εσωτερικό να μεταδίδεται και στο εξωτερικό.) Νομίζουμε λοιπόν ότι οι αξιολογήσεις που έγιναν μέχρι σήμερα είναι αρκετές και φτάνουν . Εξ άλλου η τελευταία που πραγματοποιήθηκε από την  υπό τον Κύριο Νίκανδρο Μπούρα  Επιτροπή  -την Έκθεση της οποίας με μεγάλη καθυστέρηση  και κατόπιν γραπτού αιτήματός της η Ε.Ψ.Ε. έλαβε γνώση-είναι εκτεταμένη και λεπτομερής.   Σημειώνουμε πάντως  ότι οι παρατηρήσεις και τα πορίσματα  της Επιτροπής αυτής συμπίπτουν σε πολλά σημεία με  όσα αναφέρονται  στα «Συμπεράσματα και παρατηρήσεις από την ημερίδα  που διοργάνωσε η Ε.Ψ.Ε. με θέμα  Ψυχιατρική Μεταρρύθμιση και ενδιάμεσες δομές»  όπως επίσης στην πιο πάνω αναφερόμενη  « Πρώτη Εκθεση» της Ομάδας Εργασίας που συγκροτήθηκε με συνεργασία του Συνήγορου του Πολίτη και της Ε.Ψ.Ε.  ( Και τα δύο κείμενα είναι δημοσιευμένα στην ιστοσελίδα της Ε.Ψ.Ε. για όσους ενδιαφέρονται)

5. Σχετικά με την κατάργηση των ειδικών ψυχιατρικών νοσοκομείων.

 Όσοι σας συμβουλεύουν  , Κύριε Υπουργέ , σας οδηγούν και σʼ αυτό το πολύ σοβαρό ζήτημα, σε πολύ βιαστικές αποφάσεις και σε ολισθηρό δρόμο.  Με δε τη δημόσια δήλωσή σας  «…ότι μέχρι το 2015 στοχεύουμε να κλείσουμε και τα υπόλοιπα τέσσερα Ψυχιατρεία…»  εκθέτετε  σε μεγάλο κίνδυνο την αξιοπιστία σας , εάν δε επιμείνετε στο στόχο  που σας υπέδειξαν  χωρίς να λάβετε  υπόψη όσα επανειλημμένα η Ε.Ψ.Ε  αλλά και άλλοι σας έχουν  επισημάνει, εκθέτετε σε μεγάλο κίνδυνο τους ψυχικά πάσχοντες . Επανερχόμαστε λοιπόν και σας πληροφορούμε:

5.1. Η επιστημονική κοινότητα δεν φαίνεται να έχει ευρέως αποδεκτή απάντηση στο ερώτημα εάν πρέπει ή δεν πρέπει να υπάρχουν ειδικά ψυχιατρικά Νοσοκομεία (όπως άλλωστε συμβαίνει και για άλλες ιατρικές ειδικότητες π.χ.αντικαρκινικά, ορθοπεδικά, πνευμονολογικά νοσοκομεία). Θα πρέπει λοιπόν η περαιτέρω πολιτική και πρακτική της Κυβέρνησης να απαλλαχτεί  από την ιδεολογική σκλήρυνση και τις εμμονές όσων θεωρούν ή εμφανίζουν τα ειδικά ψυχιατρικά νοσοκομεία ως πηγή και μάλιστα τη μόνη, ανήκεστων δεινών. 

5.2. Η πλήρης κατάργηση και μάλιστα όλων των ψυχιατρείων,, δεν είναι εφικτή στο εγγύς μέλλον, υπό τις παρούσες συνθήκες.

5.3.Η επιστροφή   στο άθλιο καθεστώς των παλαιών ασύλων είναι απολύτως απαράδεκτη. Οι βελτιώσεις που επιτεύχθηκαν πρέπει να κατοχυρωθούν, να αντιμετωπιστούν όμως με σοβαρότητα τα τυχόν προκύψαντα παράπλευρα προβλήματα. 

5.4. Πριν από την οποιαδήποτε περαιτέρω συρρίκνωση ή κατάργηση των Ψυχιατρείων πρέπει να προβλεφθεί και να προηγηθεί η οργάνωση και η επαρκής λειτουργία των Μονάδων Ψυχικής Υγείας που θα αναλάβουν το αντίστοιχο έργο αποασυλοποίησης και κοινωνικής επανένταξης.

5.5. Δεν  είναι ούτε κατά προσέγγιση γνωστός ο αριθμός των κλινών που χρειάζονται για να καλύψουν την ενδονοσοκομειακή νοσηλεία ασθενών, σε κάποια φάση της νόσου. Ο αριθμός αυτός όμως εξαρτάται, σε μεγάλο βαθμό, από την επαρκή λειτουργία του «ιθμού» των εξωνοσοκομειακών Μονάδων Ψυχικής Υγείας. Αυτό αφορά κυρίως την αρχική φροντίδα των ασθενών, αλλά και την συνέχιση της φροντίδας τους αμέσως με το πέρας της ενδονοσοκομειακής νοσηλείας τους.

5.6. Είναι απολύτως αναγκαία λοιπόν και επείγουσα η συγκέντρωση και η επιδημιολογική επεξεργασία των στοιχείων για να προσδιορίσουμε αυτούς τους αριθμούς και για να δώσουμε αξιόπιστη απάντηση σε πολλά άλλα συναφή ερωτήματα .

5.7.  Η Ε.Ψ.Ε.  επανέρχεται στις προτάσεις της για την υλοποίηση δύο σχετικών πιλοτικών προγραμμάτων η ολοκλήρωση των  οποίων είναι απόλυτα απαραίτητη πριν από τη λήψη οποιασδήποτε οριστικής απόφασης: 

Πρώτο Πρόγραμμα : Συλλογή και επεξεργασία των αναγκαίων επιδημιολογικών δεδομένων μετά το κλείσιμο κάποιου από τα Ψυχιατρικά Νοσοκομεία  που έκλεισαν( π.χ.   του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Πέτρας Ολύμπου ή Χανίων κ.τ.λ.).»  

Τα στοιχεία που θα συγκεντρωθούν και η επεξεργασία τους θα βοηθήσουν να οργανωθούν σε καλλίτερες βάσεις οι Μονάδες Ψυχικής Υγείας που αντικατέστησαν τα Ψυχιατρεία που έκλεισαν και για να εξαχθούν απαραίτητες πληροφορίες για το είδος, την απαραίτητη υποδομή ,τη στελέχωση, την οργάνωση και τον τρόπο διοικητικής , επιστημονικής και λειτουργικής διασύνδεσης  των Μονάδων Ψυχικής Υγείας που θα αντικαταστήσουν τα εναπομένοντα Ψυχιατρικά Νοσοκομεία  εάν και όταν αποφασιστεί το κλείσιμό τους. Η Ε.Ψ.Ε. επιχείρησε να οργανώσει ένα τέτοιο πρόγραμμα στην Κρήτη, που παρά τις προσπάθειές της τελικά ματαιώθηκε. Προσέκρουσε στο εμφυλιοπολεμικό ταλέντο της φυλής. Ίσως δε και στο φόβο ότι κάποια στοιχεία που θα ερχόντουσαν στο φως θα περιόριζαν τις θριαμβολογίες που ακολούθησαν το κλείσιμο του Ψυχιατρείου των Χανίων.

Δεύτερο Πρόγραμμα: Λειτουργία Τομέα  με την επιλογή μιας συγκεκριμένης  γεωγραφικής περιοχής εντός   της οποίας υπάρχουν ήδη και λειτουργούν όλες οι βασικές Μονάδες Ψυχικής Υγείας , περιλαμβανομένης και Μονάδας Ψυχικής Υγείας  επειγόντων περιπτώσεων που λειτουργεί σε  ειδικό Ψυχιατρικό Νοσοκομείο   ( Στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής ή ,εναλλακτικά , στο Δρομοκαϊτειο.)  Στόχος του Προγράμματος  είναι να καταδείξει  ποιες είναι οι απαραίτητες  προϋποθέσεις προκειμένου η Μονάδα του Ψυχιατρείου να καταργηθεί και τις υπηρεσίες που παρέχει εκείνη να αναλάβουν οι άλλες. (Σημειώνουμε ότι ουδείς εκ των Τομέων,  στην περιοχή τουλάχιστο της Αττικής, λειτουργεί.  Επίσης δε ότι η συγκρότησή τους παρουσιάζει μεγάλες ανισότητες και ως προς τον   πληθυσμό για τον οποίο  είναι υπεύθυνος ο κάθε Τομέας και ως προς την αντίστοιχη γεωγραφική έκταση και ως προς τις αντίστοιχες Μονάδες Ψυχικής Υγείας που περιλαμβάνει).

Η πιλοτική λειτουργία ενός Τομέα που διαθέτει επαρκείς Μονάδες όλων των τύπων και που θα συνδέονται διοικητικά , επιστημονικά και λειτουργικά  με την ευθύνη ενός μονοπρόσωπου ή πολυπρόσωπου οργάνου και θα καλύπτουν  σε  καθημερινή και 24ωρη βάση  όλες τις αντίστοιχες ανάγκες κατοίκων της περιοχής ευθύνης του, θα έδινε πολύτιμα στοιχεία για τον επιδιωκόμενο ευρύτερο σχεδιασμό.

Τους βασικούς άξονες  και των δύο αυτών προγραμμάτων η Ε.Ψ.Ε. έχει ήδη σε σημαντικό βαθμό επεξεργαστεί και φυσικά είναι διαθέσιμη να παράσχει τη δωρεάν συνδρομή της στην υλοποίησή τους.»

 

 

 

 

Τελευταία Ενημέρωση (Τρίτη, 12 Απρίλιος 2011 13:39)